صفحه اصلی / اخبار / حجت الاسلام سید شبیری به بررسی مبانی نیاز به علم رجال پرداخت.

حجت الاسلام سید شبیری به بررسی مبانی نیاز به علم رجال پرداخت.

مدیر گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، گفت: مبانی و کلیات و اصول علم رجال غالبا در حدود سده اخیر نوشته شده است.

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام سید محمد جواد سید شبیری در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث که به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به بررسی مبانی نیاز به علم رجال پرداخت.
وی در این کارگاه با اشاره به تقریر آیت الله العظمی خویی در مقدمه کتاب «معجم رجال الحدیث» از این مساله به تبیین و برسی موضوع پرداخت و تصریح کرد: مبانی و کلیات و اصول علم رجال غالبا در حدود سده اخیر نوشته شده است و از متقدمان اثر مدون جامعی نداریم.
مدیر گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در تبیین تفاوت دانش اصول علم الرجال با علم اسماء الرجال گفت: اصول علم الرجال، مسائل کلی را می‌گوید، به عبارت دیگر، مسائل جزئی مانند اینکه رواتی مثل زراره و هشام چگونه بوده‌اند، مربوط به علم اسماء الرجال است اما مباحث مشترک میان آنها و مسائل کلی و شائع را در اصول علم رجال بحث می‌کنند.
حجت الاسلام سید شبیری بحث نیاز به علم رجال را در دو قسمت ثبوتی و اثباتی ترسیم نمود و گفت: بحث های ثبوتی در نیاز به علم رجال با تصور برخی مفروضات و بحث اثباتی با توجه به ادله شرعی که مقتضی موجود و مانع مفقود است، آورده می شود.
وی گفت: مقتضی اول این است که روایات فراوانی داریم که می‌گوید برخی از ظنون با بعضی از شرایط خاص حجت است اما مطلق ظن حجت نیست، پس دانشی باید باشد که ظن غیر حجت را از حجت تمییز دهیم.
مدیر گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه یکی از دانش‌ها، علم رجال است، ادامه داد:با توجه به مقتضی دیگر، تعارضات موجود در میان اخبار و نیز در میان روات می باشد که یک راه حل این مسأله نیز توجه به احوال روات در دانش رجال است.
وی سه مورد از مهم ترین موانع را نیز به این شرح بیان کرد: اول اینکه به گفته بعضی از اخباریان، ما علم به قطعی بودن صدور یا حجیت اخبار داریم، پس بحث رجال اتلاف عمر است؛ دوم اینکه طبق برخی ادله شرعی ائمه عمل به خبر ظنی‌الصدور را نهی کرده‌اند و راهکارهایی را برای رد یا قبول با عنایت به متن روایت داده‌اند اما توصیه‌ای در بررسی صدور و سند برای جواز عمل به خبر ظنی نداشته‌اند؛ سوم اینکه طبق برخی ادله، ملاک حجیت خبر واحد، شهرت است، در این ادله حرفی از بررسی رجالی نیامده است.
حجت الاسلام سید شبیری در جمع بندی پاسخ به مانع اول را در ۴ عرصه تردید در واسطه عصر حاضر تا صاحبین کتب، تردید در شخص صاحب کتاب، تردید در واسطه کتاب تا معصوم و تردید در خود کتاب عنوان کرد و افزود: طبق ادعای اخباری‌ها و برخی از اصولیون، ائمه و اصحاب ایشان برای حفظ میراث حدیثی اهتمام و جدیت داشتند، این همت باعث اثبات تواتر و اطمینان برای صاحبین کتب در نقل احادیث شده است.
مدیر گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در پایان در اهمیت دانش رجال و لزوم فراگیری کاربردی و ممارست و تمرین آن، به روش مرحوم آیت الله تبریزی در درس اشاره کرد و گفت: ایشان اهتمام داشتند که سند حدیث را به طور کامل بخوانند هر چند گاهی آن را در جلسه قبل هم خوانده بودند، این کار باعث می شد شاگردان با اسامی راویان بیشتر آشنا شوند و انس بگیرند که حاصل این فعالیت، مجموعه الموسوعه الرجالیه می شود.

 

درباره ی smm

همچنین ببینید

آزمون مقطع سطح چهار خواهران حوزه علمیه خراسان، برگزار شد

آزمون مقطع سطح چهار خواهران حوزه علمیه خراسان امروز ۱۶ مرداد ماه، در سه رشته‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *