صفحه اصلی / دروس / روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.

روش تشخیص قضایای حقیقیه و خارجیه در احادیث طبی / بیشتر احادیث معتبر طبی قضایای حقیقیه هستند.

⏪ بخشی از مقاله حجت الاسلام ستایش مدیر گروه رجال موسسه دارالحدیث قم را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید.

۱- با مراجعه به ابواب پزشکی که در کتاب های معتبر شیعه مانند الکافی نقل شده، این شیوه قابل ردگیری است. بیان اکثر روایات پزشکی در این کتاب به صورتی است که مخاطب پس از بررسی تمامی روایات یک باب اگر در پذیرش صدوری آن اشکالی نداشته باشد به جز موارد معدودی که نمونه های آن گذشت تمامی آن روایات را به مثابه یک واقعیت که برای عموم مفید است، مینگرد؛ در نتیجه، اصل اولی در احادیث پزشکی با دیگر روایات تفاوتی ندارد و به عنوان یک قضیه حقیقیه برای عموم مردم پذیرفتنی است.

۲- .. راه شناخت قضایای حقیقیه از خارجیه در احادیث طبی بررسی شواهد و قرائن کامل یک آموزه حدیثی است؛ از قبیل:
✔️ الف (اگر معصوم علیه السلام در مقام تعلیم دانش طب باشد، این گزاره ها قضیه حقیقیه هستند.
✔️ ب (اگر بیان و تجویزی خاص در موضوعی معین تکرار شود به خصوص اگر از لسان دو
معصوم علیهم السلام باشد، می تواند قرینه بر حقیقیه بودن آن گزاره باشد.
✔️ ج (تغییر بیان معصوم علیه السلام در مواجه با یک بیماری خاص می تواند نشان از قضیه خارجیه بودن و دخالت ویژگی های بیان نشده در متن روایت در آن درمان خاص باشد.
✔️ د (پرسش راویان، به خصوص راویانی که از بیماری خود سؤال می کنند و امام علیه السلام در مقام آموزش نیست، نشان از خارجیه بودن آن گزاره روایی است.

۳- بیان معصومان علیهم السلام در انتقال آموزه های طبی متناسب با فضای جامعه در همان زمان است؛ در نتیجه، از اصطلاحات آن دوره نیز بهر برده اند و فهم دقیق و صحیح از این احادیث با شناخت آن مقتضیات و زبان شناسی عصر صدور حدیث فراهم می شود.

دانلود کامل مقاله:

منبع: کانال تبنا

 

درباره ی maknun

همچنین ببینید

برگزاری سلسله نشست های رجال پژوهی مرداد ۹۷

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، سلسله نشست‌های عمومی رجال پژوهی در قالب دوره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *